Josimar er et uavhengig, månedlig tidsskrift som dekker norsk og internasjonal fotball som fagfelt, kulturfenomen, samfunnsaktør og forretningsområde. Tidsskriftet kom med sin første utgave i april 2009.
Det engelske fotballforbundet The Football Association ble dannet i London i 1863 som det første i verden. Den profesjonelle serien The Football League ble startet opp i 1888 og eksisterer den dag i dag. Det britiske imperiet var på sitt sterkeste på denne tiden, samtidig som industrialiseringen skjøt fart i andre deler av Europa og verden. Britiske militærfolk, ingeniører og arbeidere ble sendt verden rundt for å representere imperiets interesser. I bagasjen hadde de også med seg fotballer. 50 år etter dannelsen av The Football Association, hadde fotballen etablert seg som den store deltaker- og publikumsidretten i Europa og Sør-Amerika. Det første VM-et ble spilt i Uruguay i 1930. Europacupen for klubblag kom i gang i 1955. Interessen og økonomien vokste tiår etter tiår. De store klubbene gikk fra å være lokale idrettslag til å bli mellomstore bedrifter. Men den store revolusjonen skulle komme først på 1990-tallet. I England kjøpte Rupert Murdoch opp TV-rettighetene til den nye eliteserien, Premier League, og kampene ble vist på hans betal-TV-kanal Sky Sports fra 1992. I Europa ble europacupen omstrukturert til Champions League. Både klubbene, forbund og medieaktører hadde sett fotballens potensial som forretningsområde. I 1990 – året da fotball-VM ble arrangert i Italia – hadde det internasjonale fotballforbundet FIFA inntekter på rundt 80 millioner kroner. VM i Brasil i i 2014 genererte ca. 25 milliarder kroner i inntekter for FIFA.
I 2012 omsatte den amerikanske filmindustrien for 70 milliarder kroner, mens den globale fotballindustrien omsatte for 170 milliarder. Fotballen har altså vokst seg større enn Hollywood, og er den største felles kulturbæreren i verden. De største stjernene fyller i dag rollene som en gang tilhørte stadionrockere og skuespillere i Hollywoods største kassasuksesser – både i størrelse på lønnsposen og som globale merkevarer. De største klubbene i Europa er ikke lenger representanter for sine lokalsamfunn, men globale «brands».
Og alle kalkyler viser det samme: Fotballen vil bare fortsette å vokse.
Ifølge FIFA er det på verdensbasis 240 millioner mennesker som spiller fotball, fordelt på 300 000 klubber. Finalen i 2014-VM trakk rundt 900 millioner TV-seere.
Også i Norge har fotballen hatt en tilsvarende utvikling. Norges Fotballforbund ble stiftet i 1902. Fotballen ble raskt den største deltaker- og publikumsidretten i Norge. NFF er i dag det største særforbundet i Norge med nesten 400 000 registrerte spillere fordelt på omlag 2000 fotballklubber. Årlig selges det ca. to millioner billetter til fotballkamper på toppnivå. Alle Tippeliga-kamper kan ses på TV.
Lenge var fotball en fritidsaktivitet, og klubbene var drevet på dugnad., fram til amatørparagrafen ble opphevet på Fotballtinget i 1991. Som bransje og forretningsområde i Norge er fotballen bare litt over 20 år gammel.
I dag omsetter Tippeliga-klubbene for 1,5 milliarder kroner årlig. Medierettighetene er nylig solgt for 2,4 milliarder kroner for seks år.
Norges åpningskamp mot Mexico under VM i 1994 er fortsatt det mest sette TV-programmet i NRKs historie. VM-finalen mellom Tyskland og Argentina i 2014 trakk nesten 1,5 millioner TV-seere i Norge. Fotballen er Norges desidert største idrett; den har flest medlemmer, størst publikumstekke, er gjenstand for enorm mediedekning og mottar mest offentlige midler.
Likevel er sportsjournalistikken i Norge i det store og hele hendelsesstyrt, med et sterkt kjendisfokus.
I lys av fotballens popularitet, viktigheten den har som felles kulturbærer og en fortsatt voksende økonomi, både internasjonalt og i Norge, mener vi behovet for seriøs fotballjournalistikk aldri har vært større.
Josimar skal være et tidsskrift som tar deg med bak overskriftene, vi skal vise fotballens storhet, men også dens skyggesider, vi skal fange det brede, men samtidig være smale. I Josimar skal du lese om fotballens historie, spillets taktiske endringer, treningsmetodikk og spillestil, supporterkultur og om fotballens rolle i verdenssamfunnet. Og ikke minst skal vi drive kritisk og etterforskende journalistikk i en bransje som preges av store summer og dobbeltroller blant sentrale aktører.
Fotball er alt!
Utgivelsesplan 2025:
Utgave 1/25 – 15. februar
Utgave 2/25 – 15. mai
Utgave 3/25 – 15. september
Utgave 4/25 – 25. november
Utgiver av Josimar er Dype Skoger AS (Org.nr: 992171782)
Trondheimsveien 2
0560 Oslo
post@josimar.no