Like før trekningen til VM 2026 inngikk Houston, en av elleve amerikanske vertsbyer , en sponsoravtale med det saudiarabiske statlige oljeselskapet. Avtalen skal være verdt flere millioner dollar.
Tekst: Sam Kunti – i Washington DC
Oljeselskapet Aramco er den nyeste samarbeidspartneren til byen i Texas, som også har inngått avtaler med med Visit Sugar Land, Quanta, NRG og Coca Cola Southwest Beverages.
Avtalen ble kunngjort to dager før VM-trekningen. Chris Canetti, president for FIFA World Cup 26 Houston Host Committee, sa dette om avtalen:
«Støtten deres vil hjelpe oss å levere et arrangement i verdensklasse, samtidig som vi skaper initiativer som gir en varig arv for Houston.»
Båndene mellom Houston og Aramco har vart lenge, og sponsoravtalen vil tilføre sårt tiltrengte midler til vertskapsbyen.
Frank Huisingh fra Fossil Free Football, en nederlandsk NGO, reagerer på avtalen.
– Aramco er verdens største forurenser, et av selskapene som er mest ansvarlig for klimakatastrofene vi opplever. Spillere og supportere vil møte ekstrem varme i Houston også. Å ha VM sponset av Aramco er, for å bruke en klisjé, et dumt selvmål, sier han til Idrettspolitikk.no og Josimar.
Store underskudd
Vanligvis er vertsbyene avhengige av offentlig og privat finansiering for å dekke kostnadene ved å arrangere VM.
Tidligere denne uken omtalte The Independent at de elleve amerikanske vertsbyene står overfor et samlet underskudd på minst 250 millioner dollar. Idrettspolitikk.no og Josimar har tidligere også fortalt om de økonomiske bekymringene de amerikanske vertsbyene har før sommerens store begivenheter.
Les også:
Infantino anmeldt til Fifas etiske komité for Trump-hyllest
VM-show som MAGA-underholdning
Absurditetens teater
«Tanken på en fredspris til Trump er latterlig»
«Det mine foreldre flyktet fra, det skjer nå her» – Miami ICE del 1
«Vi har mange udokumenterte innvandrere blant oss» – Miami ICE del 2
«Mange av innbyggerne her har ikke engang råd til å se kampene» – Miami ICE del 3
Trump, Infantino og bønda fra nord
Idrettspolitikk.no og Josimar har også møtt lokale aktører i Miami i Florida som er svært bekymret over at Fifa stenger lokale bedrifter ute og tar all profitten selv. Fifa forventes å sitte igjen med minst 11 milliarder dollar i overskudd.
I arrangørkontrakten mellom Fifa og de lokale arrangørene er det lagt store begrensninger på hva de lokale arrangørene kan tjene penger på, samtidig som de pålegger arrangørene å påta seg store utgifter før og under mesterskapet.
Føderale myndigheter har bevilget 625 millioner dollar til sikkerhet, men dette er langt fra nok for å dekke utgiftene på lokalt nivå.
Ifølge Politico må byene dekke mellom 100 og 200 millioner dollar hver i kostnader.
Det innebærer:
- Oppgradering av stadioner til Fifas standard
- Sikkerhet, transport og lokal infrastruktur knyttet til turneringen
- Fanfestivaler, som kan koste opp mot 1 million dollar per dag, noe som kan utgjøre opptil en fjerdedel av det totale budsjettet
Dette har gjort at byer har måttet revurdere tidligere økonomiske forpliktelser, samtidig har prekære behov fått lokale myndigheter til å flytte penger fra VM-budsjettet til andre prioriterte områder.
Siden det ikke finnes en nasjonal organisasjonskomité i USA, har Houston, som andre vertsbyer, et «Host City Supporter»-initiativ, utformet av Fifa med mål om å hente inn 25–30 millioner dollar.
«Som en Houston Host City Supporter breder Aramco ut sitt engasjement i vårt lokalsamfunn», uttalte Canetti da avtalen ble underskrevet.
Host City Supporter-initiativer har uansett begrensninger ettersom kommersielle avtaler fra vertskapsbyene ikke kan bryte med Fifas tre partnerskapsnivåer: primærpartnere, VM-sponsorer og lokale sponsorer.
Mens de fleste vertsbyer ligger langt unna dette målet, ifølge The Independent, sier Canetti til Idrettspolitikk.no og Josimar at Houston vil dekke kostnadene takket være en rekke sponsoravtaler, inkludert den nylige avtalen med Aramco.
I fjor signerte Aramco en gigantavtale med Fifa og de ga også Saudi-Arabia VM i 2034 uten konkurranse.
Det er ikke første gang Aramco sponser idretten i Houston. Det saudiske oljefondet (PIF) har vært hovedsponsor for byens halvmaraton i mer enn 20 år.
Aramco sponser også Houston Championship, en profesjonell golfturnering for kvinner arrangert på Golfcrest Country Club, som del av PIF Global Series.
De nøyaktige sponsorbeløpene er ikke offentlig kjent, men Golf Monthly har fortalt om premiepenger på to millioner dollar, hvor potten til utdeling i den individuelle turneringen er 1,5 millioner dollar og potten i lagkonkurransen er 500 000.

Lokal, globalt
Houston Marathon-arrangørene anslo at løpet gir rundt 51 millioner dollar i økonomisk gevinst for byen gjennom turisme, og forbruk på hoteller, restauranter og relaterte tjenester under løpshelgen.
Aramco er en av verdens største utslippere av klimagasser, og kritikere hevder at selskapets rolle som stor idrettssponsor er «sportsvasking» eller «grønnvasking» for å polere sitt image.
I fjor oppfordret Human Rights Foundation (HRF) Houston Marathon Committee (HMC) til å revurdere Saudi Aramcos sponsorat av Houston Half Marathon gjennom en nettkampanje som hevdet at avtalen undergravde «den globale kampen for menneskerettigheter» og skadet «renomméet til Houston Half Marathon som et symbol på fellesskap og integritet».
Appellen fikk imidlertid liten oppslutning.
På sine nettsider skriver Houston at byen «anerkjenner sitt ansvar for å levere dristig og innovativ miljøledelse; VM i 2026 er vårt øyeblikk til å løfte lokalt miljøengasjement til en global scene.


