Josimar 1/2014

Nr.1.omslag-4Feyenoord:
– Det er viktig at alle veit at det er ungdomsakademiet som er den viktigste delen av klubben.

Damien Hertog er ingen hvem som helst i europeisk fotball. Han er sjef på Varkenoord, akademiet til Feyenoord, som de siste fire årene har fått Rinus Michels-prisen som går til det beste akademiet i Nederland. Feyenoord har i en årrekke levd i skyggen av Ajax. Erkerivalene fra Amsterdam hadde ikke bare det beste laget, i tillegg hadde de Die Toekomst, i mange år ansett for å være den største talentfabrikken i Europa. I Feyenoord har de også hatt et ungdomsakademi, men svært få av spillerne fikk sjansen på a-laget. For det var jakten på umiddelbare resultater som drev klubben. Men suksessen uteble og en dag våknet klubben til en gjeld på 350 millioner kroner i gjeld. De hadde ikke lengre råd til å kjøpe spillere. De måtte tenke nytt. Josimar dro til Rotterdam og fikk vite hvordan Varkenoord gikk fra verst til best og hvordan Feyenoord ble en foregangsklubb i europeisk fotball.

Damien Comolli:
Mannen som innførte Moneyball-metodene i fotballen, fikk sparken i både Liverpool og Tottenham. Han var arkitekten bak strålende kjøp som Gareth Bale, Dimitar Berbatov, Luka Modric, Luis Suarez med flere, men var også mannen som brukte rundt 650 millioner kroner på Andy Carroll, Stewart Downing og David Bentley. I et eksklusivt intervju med Lars Sivertsen gir Comolli et unikt innblikt i overgangsmarkedet. Han mener også at at Moneyball-metodene og dataanalyse  har kommet for å bli.

Den tolvte mann:
Når vi snakker om den tolvte mannen i fotball, veit alle at vi sikter til publikum eller eventuelt deler av publikumsmassen. Vi bruker uttrykket uten å tenke over at det har et konkret opphav i form av nettopp en mann, Boca Juniors-supporteren Victoriano Caffarena.

4. februar i 1925 reiste Boca Juniors på turne til Europa for å måle krefter med europeiske klubber. En supporter ble med på turen – og sikret seg for alltid en plass i fotballens historiebok.

Klubbfotballen i Østerrike:
Noe er råttent i Østerrike. En fotballnasjonm det på mange måter er naturlig for Norge å sammenligne seg med, både når det gjelder størrelse, popularitet og kvalitet. I Østerrike har klubbeierne blankofullmakt til å gjøre akkurat hva de vil. Flytte klubben til den andre siden av landet? Klart det. Forandre klubbnavnet? Ikke noe problem. Wacker Innsbruck het en periode FC Swarovski, etter en avtale med krystallfabrikanten med samme navn, før de skiftet navn til FC Tirol Milch. Er det slike tilstander vi kan få i norsk fotball hvis Norges Fotballforbund gir investorene frie tøyler?

Merkevarebygging:
Globaliseringen har ikke bare gjort forballen mer urettferdig og mindre spennende, den har også medført at spillere som Lionel Messi og Neymar med flere i seg selv er blitt som bedrifter som ansetter ledere, kommunikasjonsrådgivere, finanseksperter, sekretærer, konsulenter og sikkerhetspersonell.

«Hvis man ikke tar grep snart, vil ikke lenger fotballen speile dialogen mellom land og kulturer, samfunnn eller personer, men være en byttevare mellom multinasjonale selskap og børser rundt om i verden.»

Dette var det ingen intellektuell dommedagsprofet som hevdet, men Gerard Ernault, tidligere redaksjonssjef i det anerkjente fotballbladet France Football. Johannes Nymark har sett nærmere på utviklingen i internajosal fotball.

Jemen:
Ent barceloni aw reali?

Er du Barcelona eller Real Madrid-supporter? Til en utlending er det gjerne spørsmålet som kommer etter sivilstatus, nasjonalitet og religion.
Fotball er viktig i Jemen, det fattigste landet på Den arabiske halvøya, men det er mye viktigere å se på enn å spille selv. Og i dette landet er det ingen som bryr seg om Premier League, her er det bare to lag som gjelder. Ronaldo- og Messidrakter er overalt. Og når El Classico spilles fylles landets eneste kino til randen med fanatiske supportere.

FK Fyllingsdalen:
I 2011 slo de to tidligere erkerivalene Løv-Ham og Fyllingen seg sammen og dannet FK Fyllingsdalen. I fjor høst vant klubben junior-NM og nedover i årsklassene herjer flere av de aldersbestemte lagene. Stikkordet for suksessen er tidlig selektering. Stian Thelen besøkte klubben for å finne ut mer om klubbens ungdomssatsing.

Tasmania Berlin:
Nils Henrik Smith har skrevet den lange, litt triste og svært bemerkelsesverdige historien Tasmania Berlin. Klubben som gjennom en rekke merkelige omstendigheter og tilfeldigheter fikk prøve seg en sesong i Bundesliga. Det skulle bli en sesong der klubben skulle sette mange uslåelige rekorder:
– De er det eneste Bundesligalaget som aldri har vunnet en bortekamp.
– De tapte åtte hjemmekamper på rad.
– De scoret 15 mål og slapp inn 108.
Og i hjemmemøtet mot Borussia Münchengladbach betalte kun 827 personer inngangsbillett.
Men en gang, for lenge siden, var de helter.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.